SCENARIUSZE
LEKCJI
AGNIESZKA
DYRKA
Konspekt do lekcji
matematyki w klasie IV
Temat:
Porównywanie różnicowe i ilorazowe.
Cele: ćwiczenie umiejętności
odróżniania i rozpoznawania zwrotów oznaczających
wykonanie
odpowiedniego działania, doskonalenie umiejętności wykonywania działań
pamięciowych
na liczbach naturalnych, doskonalenie sprawności zamiany jednostek
długości i
jednostek czasu, kształtowanie intuicji dodawania i odejmowania liczb
całkowitych.
Metody:
konkurs.
Pomoce: 24 karty z
zadaniami, 4 pudełeczka, niebieskie i żółte kółeczka z kolorowego
papieru.
Tok lekcji:
1. Czynności
organizacyjne i sprawdzenie zadania domowego.
2.
Przypomnienie zwrotów
porównywania ilorazowego i różnicowego. Pamięciowe wykonanie przez
wybranych uczniów poniższego zadania:
Podaj: a) liczbę o 5 większą od 30,
b) liczbę 3 razy mniejszą od 30,
c) liczbę o 12 mniejszą od 30,
d) liczbę 4 razy większą od 30.
3.
Konkurs.
Uczniowie dzielą się na
4 grupy, a następnie każda grupa losuje swój numer i otrzymuje 12 kart z
zadaniami. Pierwsza grupa otrzymuje karty z numerami od 1 do 12,
druga – od 13 do 24, trzecia – od 25 do 36, a czwarta – od 37 do 48.
Zaczyna grupa pierwsza, która zadaje pytanie grupie drugiej. Jeżeli
druga grupa odpowie prawidłowo, otrzymuje żółte kółeczko, a jeżeli
odpowie błędnie, otrzymuje niebieskie kółeczko. Jeżeli druga grupa nie
odpowie prawidłowo, to odpowiedzi musi udzielić grupa pierwsza (zadająca
pytanie). Za prawidłową odpowiedź otrzymuje żółte kółeczko, ale za
błędną – dwa niebieskie. W przypadku następnej nieprawidłowej odpowiedzi
szanse zdobycia żółtego kółeczka mają pozostałe grupy. Odpowiadają tylko
wtedy, gdy wyrażą chęć. Jeżeli wyzwanie podejmą obie grupy, odpowiedzi
oddają na kartkach i w zależności od podanej liczby otrzymują jedno
żółte lub jedno niebieskie kółeczko. Pytania są zadawane cyklicznie.
Grupa pierwsza zadaje pytania drugiej, druga – trzeciej, trzecia –
czwartej, a czwarta – pierwszej. Konkurs kończy się w czterdziestej
minucie lekcji. Żółte kółeczko tworzy parę z niebieskim. Grupy odkładają
wszystkie pary i podają liczbę pozostałych kółeczek, które są w jednym
kolorze. Wygrywa grupa z największą liczbą żółtych kółeczek lub z
najmniejszą liczbą niebieskich przy braku żółtych, a przegrywa grupa z
największą liczbą niebieskich lub najmniejszą liczbą żółtych przy braku
niebieskich.
Zadania konkursowe:
Z1.
Ewa ma 16 zł, a Jola
dwa razy więcej. Jaka kwotę posiada Jola?
Z2.
Ile razy metr jest
większy od centymetra?
Z3.
Ile razy doba jest
dłuższa od godziny?
Z4.
Cenę książki obniżono o
13 zł. Jaka jest jej cena, jeżeli przed obniżką kosztowała 59 zł?
Z5.
O ile sekund minuta
jest dłuższa od sekundy?
Z6.
Ile lat ma mama
siedmioletniego Maćka, jeżeli jest od niego o 26 lat starsza?
Z7.
W klasie jest 11
chłopców i o 6 więcej dziewcząt. Ile osób liczy klasa?
Z8.
1 kilogram jabłek jest
dwa razy tańszy od 1 kilograma gruszek. Ile kosztuje kilogram jabłek,
jeżeli Adam za
1 kg jabłek i 1
kg gruszek zapłacił 6 zł?
Z9.
Ile cali ma telewizor
Magdy, jeżeli dwudziestodziewięciocalowy telewizor Jarka ma ich o 4
więcej?
Z10.
Długość odcinka AB
wynosi 1 cm i 2 mm. Jaką długość ma odcinek BC, jeżeli wiadomo, że jest
siedem
razy dłuższy od odcinka AB?
Z11.
Na dwóch krzakach
siedziało po 6 wróbli. Z pierwszego na drugi przeleciały cztery. O ile
więcej wróbli jest
na drugim krzaku
niż na pierwszym?
Z12.
Kasia chodzi 3 razy
wolniej od taty. Ile czasu potrzebuje Kasia na dojście z domu do szkoły,
jeżeli jej
tata pokonuje tę
trasę w ciągu 12 minut?
Z13.
Mirek ma 24 naklejki, a
Arek o 15 mniej. Ile naklejek ma Arek?
Z14.
Ile razy decymetr jest
mniejszy od metra?
Z15.
Ile razy godzina jest
dłuższa od minuty?
Z16.
W dwóch pudełkach
znajdowało się po 18 zapałek. Z pierwszego pudełka do drugiego
przełożono
5 zapałek. O ile więcej
zapałek znajduje się w drugim pudełku niż w pierwszym?
Z17.
O ile centymetrów metr
jest dłuższy od centymetra?
Z18.
Posiadam o 11 zł 80 gr
więcej od 2 zł 30 gr. Ile mam pieniędzy?
Z19.
W klasie jest 3
chłopców i 7 razy więcej dziewcząt. Ile osób liczy klasa?
Z20.
Ewa zjadła 11
czekoladowych drażetek, natomiast Jurek 4 razy więcej. O ile więcej
czekoladowych
drażetek zjadł
Jurek?
Z21.
Paweł ma o 17 pocztówek
polskich więcej niż zagranicznych. Ile ma zagranicznych, jeżeli polskich
posiada 44?
Z22.
Szerokość prostokąta
jest 5 razy mniejsza od długości. Ile wynosi ta szerokość, jeżeli
długość równa
jest 15 cm?
Z23.
Ela ma 3 razy więcej
bananów niż mandarynek. Ile ma mandarynek, jeżeli mandarynek i bananów
jest
razem 8?
Z24.
O ile więcej nóg ma
stonoga od kaczki?
Z25.
Asia zjadła 13
cukierków, co stanowi liczbę o 38 mniejsza od liczby cukierków
zakupionych przez jej
mamę. Ile
cukierków kupiła mama Asi?
Z26.
Ile razy kilometr jest
dłuższy od metra?
Z27.
Ile razy sekunda jest
krótsza od minuty?
Z28.
O ile dni doba jest
krótsza od tygodnia?
Z29.
Cenę spodni obniżono o
27 zł. Jaka była cena spodni przed obniżką, jeżeli teraz kosztują 62 zł.
Z30.
Posiadam o 8zł i 60 gr
mniej od 10 zł i 20 gr. Ile mam pieniędzy?
Z31.
W klasie jest 27 osób i
3 razy mniej chłopców. Ile dziewcząt jest w tej klasie?
Z32.
Jola dostała 40
orzechów, a Asia o 32 mniej. Ile razy mniej orzechów od Joli ma Asia?
Z33.
Ile lat ma babcia 8
razy starsza od siedmioletniego wnuka?
Z34.
Długość prostokąta
wynosi 73 cm, a szerokość jest o 59 cm krótsza. Ile centymetrów ma
szerokość tego
prostokąta?
Z35.
Darek ma z matematyki
trzy razy więcej piątek niż czwórek. Ile jest wśród nich czwórek, jeżeli
czwórki
i piątki dają
łącznie 12 ocen?
Z36.
Wacek miał w każdej
kieszeni po 5 zł. O ile więcej będzie miał pieniędzy w drugiej kieszeni,
jeżeli
z pierwszej przełoży
tam 3 zł?
Z37.
Jurek ułożył figurę z
39 zapałek, a Eryk użył ich 3 razy mniej. Z ilu zapałek składała się
figura Eryka?
Z38.
Ile razy milimetr jest
krótszy od centymetra?
Z39.
Ile razy rok przestępny
jest dłuższy od doby?
Z40.
O ile minut godzina
jest dłuższa od minuty?
Z41.
Cenę kurtki obniżono
trzykrotnie. Ile kosztuje kurtka po obniżce, jeżeli wcześniej jej cena
wynosiła
120 zł?
Z42.
3 zł i 25 gr to cztery
razy mniej niż posiadam. Ile mam pieniędzy?
Z43.
W klasie jest 6
chłopców i 3 razy więcej dziewcząt. Ile osób liczy klasa?
Z44.
Mirka zjadła 12
truskawek, a Romek o 36 więcej. Ile razy więcej truskawek zjadł Romek?
Z45.
Podaj wiek babci,
jeżeli pięćdziesięciosiedmioletni dziadek jest od niej o 8 lat starszy?
Z46.
Mam 1 m i 61 cm
wzrostu. Jaki jest wzrost mojego taty o 23 cm wyższego ode mnie?
Z47.
Bukiet składa się z 9
kwiatów w dwóch kolorach. Czerwonych jest dwa razy mniej niż żółtych.
Ile jest
czerwonych
kwiatów w tym bukiecie?
Z48.
Na dwóch wieżach
siedziało po 10 wron. Z pierwszej na drugą przeleciały 2 wrony. O ile
więcej wron
siedzi na drugiej
wieży niż na pierwszej?
4. Zadanie domowe.
Zadania dotyczące porównywania różnicowego i ilorazowego z
zeszytu ćwiczeń
do klasy czwartej Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego.
Lekcję
można przeprowadzić także ograniczając się tylko do części zadań tak,
aby wszystkie grupy miały karty z tymi samymi zadaniami.