SCENARIUSZE ZAJĘĆ |
|||||||||||||||||||
Agnieszka Dyrka Temat: Obwód prostokąta Cele: wprowadzenie pojęcia obwodu prostokąta, ćwiczenie umiejętności obliczania obwodu prostokąta, stosowanie pojęcia obwodu w czynnościach codziennych. Metody: czynnościowa, praca w parach, wykorzystanie prezentacji multimedialnej. Pomoce: multimedialny program do nauki matematyki dla klasy czwartej - eduROMP4, rzutnik multimedialny, świąteczna serwetka, prostokątne kawałki materiału, napisy, prostokąty i magnesy do tablicy. Uproszczony tok lekcji: Czynności organizacyjne i sprawdzenie zadania domowego Wprowadzenie do lekcji - Zapoznanie uczniów z celami lekcji. - Prezentacja świątecznej serwetki obszytej cienką, srebrną tasiemką z krótkim omówieniem sposobu jej wykonania. Lekcja właściwa. 1. Wprowadzenie pojęcia obwodu prostokąta. - Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje kawałek materiału w
jednym z trzech kolorów: czerwonym, zielonym, różowym i karteczkę
takiego samego koloru. Dzieci obliczają ile tasiemki potrzeba do
obszycia poszczególnych kawałków materiału. Następnie zapisują
wyniki na karteczce. Sprawdzenia dokonujemy poprzez podnoszenie
przez dzieci karteczek z takimi samymi wynikami. Jeżeli pojawią się
różne kolory należy pomyłkę wyjaśnić. 2. Analiza sposobów obliczania obwodu prostokąta. - Przypinamy do tablicy trzy karteczki:
- Przy każdej z karteczek
wpisujemy liczbę par, które wykonały "serwetkowe zadanie" tym
właśnie sposobem. Bardzo rzadko zdarza się, aby dzieci najpierw
wykonały dodawanie, a potem mnożenie. Jednak ten sposób jest bardzo
pomocny przy obliczaniu długości drugiego boku prostokąta o danym
obwodzie i długości pierwszego boku, dlatego ważne jest zapoznanie
dzieci także z tym sposobem. 3. Zapoznanie uczniów ze sposobem obliczania obwodu kwadratu. - Dzieci obliczają, ile tasiemki potrzeba do obszycia materiału w kształcie kwadratu o boku długości 10 cm i ustalają najprostszy sposób wykonania tego zadania. 4.Ćwiczenie umiejętności obliczania obwodu prostokąta. - Uczniowie ustnie wykonują zadanie 3 z zestawu multimedialnego. 5.Łączenie pojęcia obwodu z czynnościami życia codziennego. - Najpierw prezentujemy dzieciom dwa prostokąty o takich samych obwodach, ale w sposób istotny różniące się polem i przypinamy je do tablicy, np
- Następnie dzieci odpowiadają na kolejne pytania: 1. Czy wiadomo, ile uszczelki
trzeba kupić do okna o znanym obwodzie? Podsumowanie lekcji - W razie potrzeby analizujemy
sytuację w oparciu o prostokąty przypięte do tablicy. Zagadka Zadanie pracy domowej Zadania 1, 2, 3 - s. 26 w zeszycie ćwiczeń, P. Zarzycki, Matematyka 4. Figury geometryczne, GWO.
|